Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Galopp arbete..!

Av Marie Anderberg - 22 mars 2011 15:55

Har precis ätit en fantastisk lunch men kan bara konstatera att stolen jag satt på var i gungning...hela världen gungar! Förmiddagen har ägnats åt galopp arbete...galopp språng efter galopp språng....! Otroligt skoj och nyttigt....men nu är allt lätt gungande! Skall inte klaga...! Ucifer,Venturoso och R-hästen,som jag aldrig någonsin kommer att lära mig att uttala namnet på har hjälpt mig med detta arbetet! Och Heather förstås...hennes instruktioner ekar i mina öron i samma rytm som golvet gungar! Skall klara av en lektion till idag...hur nu det skall gå till. Men det är så nyttigt!

Venturoso,en helt fantastisk Lusitano hingst...med en lika fantastisk galopp! Och den skulle kontrolleras,in i minsta detalj...samla,rid framåt,korta galoppsprång..långa galopp språng....men det var en super lektion!

Ucifer,min favorit. Samma galopp jobb. Vanlig galopp,förvänd galopp,korta språng,samlade språng.....

Små volter,stora volter...galopp,galopp!

Och R-hästen..galopp ombyten! Galopp,galopp! Inte konstigt att världen är i rörelse efter en sådan förmiddag!

     

 
 
Maria

Maria

22 mars 2011 20:19

Oj.. låter som att du åkt på levande karuseller!
Måste erkänna att jag är ENORMT avundsjuk på din sits..
Sen är jag så nyfiken så jag måste fråga.. Har Ucifer ett märke bak till höger..? Vet ju att man märker hästar men det är väl uppe vid manen (?), men jag vet också att man kan klippa mönster... Har sett en bild på en häst som hade ett hjärta på rumpan - intressant......
Och så måste jag fråga.. Varför har man "dubbla tyglar"..? Jag har försökt förstå och läsa mig till det, men det känns lite knepigt.. Vet att det finns något som heter "kandar".. eller liknande... Har ingen aning om vad det är, utan enda anledningen till att jag vet det är att jag associerar det till "kandelaber". Men jag har aldrig sett en häst med en ljusstake på eller runt huvudet ;)
I höst.. om jag har råd.. och om det passar i tid.... så ska jag gå i dubbel ridskola... Hade tänkt göra det redan i vår, men när jag fick reda på tider så visade det sig att ridningen var på samma veckodagar och samma tider... Jag behöver mer tid i sadeln..

Ooops.. nu har jag skrivit spaltmeter igen... Förlåt! Hade kunnat ge vad som helst för att bara få stå och se på när du rider.

STOR KRAM! Vet du, jag tror att våren är här nu, för det har varit flera PLUSGRADER ända här borta inatt!

http://quovadis.bloggplatsen.se

Marie Anderberg

22 mars 2011 22:46

Ja,Ucifer har ett märke,både i Portugal och Spanien så har varje uppfödare sitt eget brännmärke. Alltså ett tecken som bränns in när hästarna är föl,ett varumärke...den är född hos mig.
Dubbla tyglar hör ihop med 2 bett,ett vanligt bett och ett stångbett,med benämningen "kandar". Används på dressyr hästar som har kommit ett bra stycke på väg i sin utbildning. Att se när jag rider kan nog vara ganska så skoj...har hört många skratt från dom andra gästerna här....:)! Fler timmar i sadeln behöver vi alla....man blir ALDRIG färdig utbildad...alltid nya saker att lära...varje gång! Det är det som gör det så fascinerande!
Stor Kram tillbaka!
(Här är det mer sommar än vår....jag älskar det!)

 
Ingen bild

Ulla

23 mars 2011 11:26

Åh, vad roligt att du bloggar från Portugal och att få se bilder! Jättefina hästar och sommar!!! Liite avundsjuk blir jag allt:-))

Marie Anderberg

23 mars 2011 16:16

Ja,sommar och sol....och super hästar! Vet egentligen inte om det kan bli bättre! Fast jag hade gärna haft med mig några av hästarna jag rider hemma med...önskedröm!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards