Alla inlägg under mars 2010

Av Marie Anderberg - 30 mars 2010 18:06

Efter ett par dagar i Skåne så är jag full av energi och har hållt ett högt tempo här idag,fått massor av grejor gjort. Nu visade det sig i och för sig att medan jag var i skåne och lämnade Zorro så var det lite action här hemma och mina stackars vikarier har fått stå på en del...                                            
                                          Den riktigt dumma grejen var när Matilda ringde och meddela att Hans Majestät Codicioso var sjuk,fått en släng av kolik. Inte speciellt skoj alls och Matilda såg ganska så mörkt på hela situationen. Vår veterinär kommer inte speciellt bra överens med Codicioso,och hingsten själv har inga högre tankar om veterinären...ingen lyckad kombination...men Matilda fick pratat både hingst och veterinär till rätta och hela historien slutade väl. Men det var många telefonsamtal med goda råd och en styck mig med lätt kramp i magen jag med måste jag erkänna så här i efterhand!


Samtidigt som jag kom hem igår kväll så anlände en av mina gamla favoriter,Sassi. Det har blivit bestämt att hon skall få föda sitt föl här och gå på bete med dom andra avelsdamerna under sommaren,för att sedan bosätta sig i Oslo trakten. Jag tror att det är en helt utmärkt lösning,både för Sassi och det väntande fölet. Lilla fina hästen tog flytten hit med upphöjt lugn och fick komma ut i sitt gamla kompisgäng i morse (stod på box i natt). Man skulle kunna tro att hon bara varit borta 8 timmar från gänget i stället för 8 månader....hon klev rakt in,sa Hallå,och gick bort och börja äta! Helt perfekt!

  Jag måste erkänna att jag är svag för Sassi (som är Nahemas första föl med PRE hingsten Zagal till pappa),hon är en liten yrhätta med en stor portion humor och är enormt ridbar!

Joyita fick bli första hästen på jobb här idag,med mig på ryggen så tog vid det helt basic och tränade på stopp och start,skritt-halt.skritt. Inga bekymmer där inte. Nästa häst fick bli Smulan som ju sist var ganska så busig och bara jobbade i lina,men idag tog det hela mer med ro. Lite skritt och trav på ridbanan och det gick som en dans,hon är ju egentligen ganska så liten men inte så liten när man väl rider henne.

Distinton fick bli nummer tre och var bara sååå fin,lekte lite med tempo växlingar och lite sidvärts rörelser,allt var så enkelt...det är då man känner sig som en duktig ryttare!

Codicioso fick bli sista hästen idag att jobba lite med,han behöver helt klart att aktiveras och bantas....lite väl rund om magen (hm) och efter helgens kolik känning så får det nog tas tag i på allvar! Livat värre,tyckte han hela vägen ner till ridbanan där jag longerade i ca 15 min. Mycket hopp och skutt och en väldigt nöjd hingst!  

Av Marie Anderberg - 25 mars 2010 13:59

Jag förstår nu varför det är en god ide att äta en massa ägg till påsk...hönsen har kommit i storform! Här produceras det ägg i stora mängder....mina 24 höns klarade av ett rekord igår på 26 ägg! Det sätter stora krav på familjens pannkaks/omeletter/sockerkaks ätande!

Igår så blev även Lucifer (kejsaren av Norge) kastrerad,enligt planen. Han är en stor personlighet och väldigt intelligent och jag tror att det kan bli väl så mycket häst iallafall utan att man ska ha hingst grejorna med i bagaget. Jag ser iallafall väldigt fram emot att arbeta tillsammans med honom denna sommaren....för trots att han kan driva mig till tand gnissling så är jag väldigt fascinerad av honom.

Leal och Ita fick jobba igår...gick väl egentligen helt bekymmerfritt med båda två. Det är så skönt att ha kommit igång med ridningen igen,och när då min åsikt om det delas med mig av hästarna,då är det på topp!

Imorgon sätts kursen mot Skåne och med på resan blir Zorro som ska flytta hem till sin nya ägare,Monika. Helt klart att jag kommer att sakna honom (vem ska nu hjälpa mig med att kolla staketet???Det har Zorro gjort i 3 år) men jag är samtidigt väldigt glad att han kommer att få en "egen tant" att jobba med! Det kommer att bli väldigt bra! Tog med honom in i stallet i ett försök att snygga till honom lite inför morgon dagen...,men sorry Monika...det är en enormt långhårig kille med en massa lösa hår!

Jag skulle behövt en dammsugare!

Ska försöka att få tid till att rida några hästar ikväll,är just nu i full färd med att ordna lite för Ivans hemkomst,han dyker upp här i eftermiddag efter en månad i Frankrike! Må säga att de norska skolorna är påhittiga!

  Zorro,som reser imorgon.

Av Marie Anderberg - 23 mars 2010 18:12

Imorse när jag kom upp så snöade det....här kan vi prata om en som deppade ihopa rejält...jag har glatt mig så för att snön smälter och nu kom det ny..... Men som tur var kom oxå plusgraderna efterhand och solen..så den nya snön fick ge sig! HA!


Idag roade jag mig med att ta ner lite unghästar i olika omgångar på ridbanan och dom fick härja och leka lite,ibland lekte jag med dom och ibland var jag bara en beundrande åskådare. Det är att förena nytta med nöje,dom yngre hästarna har bara bra av att komma ut på en liten utflykt tillsammans med mig..och sen tycker dom att det är spännande hela grejen! Brukar bli en hel del hopp och lek! Läge att ta med sig kameran..och visst blev det en del fina bilder trots att det är "vinter ruggiga" unghästar!

  Den som imponera mest idag var utan tvekan Micki,en 2-årig hispano arab med Leal som pappa och arab stoet Alfie som mamma. En 2-åring som utvecklats väldigt fint under vintern och som rör sig helt fantastiskt,långt över genomsnittet.

  Och sen är han himla trevlig med,det ska bli spännande att se vad det blir av honom!

  Micki är faktist den enda 2-åring som är kvar som hingst nu...dom andra är kastrerade.

  Mc Gyver,en annan 2-åring med Leal till pappa och den super energiska Ita till mamma. Han är inte så stor,men ser fin ut...och har lika mycket energi som sin mamma!  

Tog med mig Distinton i dom sista solstrålarna för idag och red han en stund på ridbanan. Det var utlagt lite travbommar som vi lekte med,en mycket trevlig avslutning på dagen!

Av Marie Anderberg - 22 mars 2010 18:51

Helgen har försvunnit i rasande fart...inte vet jag var den har tagit vägen,men borta är den! I takt med att vädret blir mildare,fler ljusa timmar och ok underlag på ridbanan så blir det mer och mer att stå i,jag är av den uppfattningen att 24 timmar på ett dygn är väl snålt..,jag vill gärna ha fler!

Dagen i dag började bokstavligt talat strålande,+ grader,en sol som tittade fram och grus (inte is) på ridbanan,här skulle det jobbas!

Först ut var Smulan,som liksom resten av gänget ridhästar har haft en rejäl vintervila (hm). Den lilla fröken har fyllt 4 nu och skall vidarutbildas med tanke på försäljning. Efter en genomborstning där jag trodde att jag skulle kvävas av allt virvlande hästhår (en vinterpäls som en shetlandsponny som är på väg att ge sig) blev det sadel och träns på och kursen mot ridbanan. Smulan var på ett ypperligt gott humör,blev spänstigare för varje meter och kunde till slut inte hålla styr på sin glädje utan småskuttade brevid mig! Jösses! Bestämde mig för att longering nog var det rätta att börja med,och jag tror det var ett klokt beslut! Efter en del busande så fick hon koncentrerat sig och jobbade väldigt fint. En bra början!

Nästa häst blev Ita,som faktist fyller 6 (tiden springer) och samma procedur med henne. Fast hon var något allvarligare än Smulan så efter 10 min i lina så fick jag kravlat mig upp på henne. Hon var sig lik,väldigt energisk och ganska så oenig med mig om att det var skritt vi skulle hålla oss till. Ja ja,jag känner igen det!


Fick tagit en runda och grävt fram lite eltråd i lösdrifts gängets hage,vilket var ett hemskt slit i snön som stundtals nådde mig upp till låret. som sällskap till detta var Zorro,han tror seriöst att det är väldigt viktigt att följa med på sådana här uppdrag..som enda hästen följer han mig troget genom snöhavet,en halv meter bakom mig. Stoppar när jag stoppar och går när jag går! Han är en lustig figur!

Efter en snabb lunch blev det Leals tur på ridbanan,han känns väldigt fin och otroligt positiv...tror nog att han är nöjd med att vintervilan är slut och aktiviteterna är igång igen. Hade bara en häst kvar att rida enligt planen,Distinton,men då gick det snett!

Jag var bara in och tog en kaffekopp när Anton kom springande med en förskräckt min -mamma,Codicioso har blivit tokig,kom fort!!! var budskapet. jga for ut i stallet och hitta Hans Majestät i ett helt miserabelt skick. Helt genomblöt av svett i galopp i sin box (han har ingen liten box,men den är inte gjord för att galopperas i)! Detta var inte skoj alls,jag hade inte ens en aning om varför. Hela dagen hade varit en helt normal dag för hingsten,inget som skulle göra honom SÅ upprörd,vi har inte ens några brunstiga damer här just nu. Att få honom lugn igen var ingen lätt uppgift,och att bara lämna honom i det skicket kändes inte så aktuellt. Nå,mina vidare planer sprack och jag tillbringade resten av eftermiddagen med att ömsom sjunga vaggvisor (jag kan inte många) och ömsom stå och berätta sagor för honom. Då var det lugnt,men i samma stund jag lämna boxen drog cirkusen igång igen Suck och dubbel suck! Det är absolut det värsta jag vet när jag inte kan förstå VARFÖR,jag kan ta mycket om jag hittar en anledning,vad det är som har gått snett,men jag HATAR när jag står som ett frågetecken!  

  Smulan,på väg ner till ridbanan idag.

Av Marie Anderberg - 18 mars 2010 22:12

En hektisk dag för denna hästskötaren har det varit idag..stundtals väl hektiskt faktiskt. En sak som fungerar väldigt dåligt tillsammans med djuren här är när jag börjar att stressa...från att vara ganska så effektiv så blir helt plötsligt allting väldigt ineffektivt...ingen samarbetar med någon..och allra minst med mig!

Vår hovslagare har varit här hela dagen och bara det tar en hel del av min tid...överlag är hästarna snälla men hovslagaren vill hemskt gärna att jag står med när hingstarna ska göras vid och det är bara till att respektera. Hästar skall hållas,tas ut och in och bytas till höger och vänster. Mitt uppe i detta kommer vår veterinär och ska börja att vaccinera mina bädjur (som först ska sorteras i Vaccineras/inte vaccineras) plus att han vill börja att kastrera några unghingstar. Då blev det mycket att hålla styr på,jag skulle helst av allt vara på 3 ställe,gärna samtidigt! Och ja,när stressen kommer,då kommer röran! Bädjuren ville inte bli uppdelade utan hoppade som antiloper över mitt grindsystem....hingstar gnäggade och blev bekymrade...Humla stack av med Marokkos testiklar som han precis blivit av med....spannen med ljummet vatten som jag precis hämtat blev omkullvält...! Hej vad går....! Och sen med en enorm tidspress skulle jag hinna ta mig till spanska kursen! Den är väldigt skojig,men vi har fått en ny lärare...en lärare som får mig att känna mig som en 14-åring som ALLTID har glömt att göra läxan...!

Är minsann trött nu,men;Marokko är kastrerad,bädjuren är vaccinerade,alla hingstarna +en del av lösdrifts hästarna är fina på fötterna och dom spanska verben är pluggade!!! Får väl vara nöjd med det!  

Av Marie Anderberg - 17 mars 2010 20:54

7 plusgrader idag,utan sol..,tror nog att det är värmerekord för i år! Det är så skönt...och hästarna har sakta men säkert börjat att släppa av sig sin vinterpäls,dom tror på våren dom med! Problemet med isen är dock kvar,is underlag mest överallt känns sådär..hästarna kasar rundor och jag med dom. Det är stallet som känns som den säkraste stället att vara på,och idag så har en hel hög med lösdrifts hästar fått följa med mig in dit i tur ordning. Det har borstats och fejats..tvättats svansar och raspats på hovar..ja allmänt pyssel i stora tag. Ganska så mysigt faktist...och väldigt nyttigt för hästarna med. Jag tror att den som imponerade mest på mig idag var Milano,en liten 2-års fröken som alltid har varit lite blyg och hållt sig lite diskret i bakgrunden. En häst man verkligen måste titta efter för att se,men som har utvecklats jättefint! Och bakom blygheten finner man en supertrevlig individ som faktist går med på det allra flesta konstigheter utan protester utan bara kikar lite storögt på vad man gör. Det ska bli väldigt skoj att se hur hon utvecklas i fortsättningen,skulle inte förvåna mig om hon är lite som den fula ankungen,den ingen riktigt såg förrän hon blev en "vit svan"!

Imorgon kommer min hovslagare,så det blir det att stå i,inga sysselsättnings problem här inte!

Fick några fantastiskt vackra bilder på Distinton som blev tagna i helgen,det riktigt lyser glädje om honom! Titta och njut!

 

-Tjo hej,kolla vad fin jag är....!

  -kul har jag det!

 

-Ska vi leka mera?

Av Marie Anderberg - 16 mars 2010 17:35

Att ha sitt jobb hemma är det både fördelar och nackdelar med,en av nackdelarna är att det är svårt att vara ledig...för att ha en fridag krävs nästan att man reser bort.

Idag bestämde jag mig för att iallafall ha lite av en fridag,bara göra dom där måstena,foring,in o utsläpp och så vidare.... Sen har det varit städning av hus som har varit aktiviteten...inte speciellt skoj men oj så nödvändigt! Tog bland annat och städa i familjens kylskåp....jag ser det som ytterst märkligt att det inte har städat sig själv eftersom vissa av matresterna där absolut hade varit kapabla att springa ut själv....  ! Har lovat mig själv att bli en aning husligare och få gjort sådant lite oftare...

Fick några underbara foto från en av Romeros söner från i år! Titta och njut!

  Banderas heter denna lilla godingen som är en kryssning med Frieser. Han är för den delen till salu..!

 

Av Marie Anderberg - 15 mars 2010 17:57

Att göra mig så osynlig som möjligt har varit min strategi denna helgen...med blandat resultat. Orsaken till detta har varit att Morten har slaktat en gris här hemma....som den vegeterian jag är så måste jag säga att jag är måttligt imponerad av slakt....jag är glad i djuren,kan lägga ner både min själ och hjärta för att alla skall ha det bra..men när dom väl är döda då är jag inte alls intresserad längre,och vill helst inte vara inblandad alls!

Ett bra ställe att gömma sig på har varit lösdriften..där jag har ägnat många timmar åt fölen (som inte alls är föl längre,dom fyller 1 år snart,men jag kallar dom föl fram tills vi har fått nya,mindre föl). Hela gänget har fått träna på att bli borstade,stå fint på tre ben och följa med på små promenader. Väldigt populära aktiviteter måste jag säga,jag har kännt mig som den "otroligt populära lektanten",som en annan Mary Poppins eller något!

Is underlaget här har helt satt stopp för alla ridplaner,jag vägrar att sitta på unghästar som halkar runt som Bambi på isen. Men lite fler soliga dagar så blir nog ridbanan användbar igen. Vi har en lite hage här hemma med snö i som jag har arbetat lite unghästar från marken i. Det är ok,men såpass ojämt att jag inte vill ha det som ridunderlag. Texas tur var det idag,måste säga att efter den första gången detta året när det just bara var "texas" av hela grejen så har han kommit igen starkt. Är faktist jätte duktig,lyhörd,uppmärksam och kvicktänkt! Och sen har han kommit underfund med att det är ganska så skoj att jobba...och då får man mycket gratis! Han är oxå typen som växer...blir bara större och större,skulle inte förvåna mig om han kryper upp till 165 innan han är färdig.

  Texas är ju en kryssning mellan fullblod/PRE (Leal som pappa) precis som Zorro,jag tror att det kommer till att bli väldigt trevliga ridhästar av den kombinationen. Texas har (precis som zorro) fått ett huvud som fungerar som en PRE,är väldigt trevliga i psyket!

  longeringens ädla konst....i början är jag bara ute efter att hästarna lyssnar på mig,stoppar,sätter fart,minskar-ökar tempot på mina kommando. Det har man bra hjälp av när man väl kommer sig upp på deras rygg och ska börja kommunicera där. Texas var väldigt duktig idag!

Ovido - Quiz & Flashcards