Alla inlägg under maj 2009

Av Marie Anderberg - 9 maj 2009 15:40

Leal och jag tog oss en rejäl skogstur idag,solen sken och fåglarna kvittra..Leal är en himla fin häst att rida på tur med,väldigt cool och tar det mesta som händer med ro. Vi galopperade lite stillsamt på en liten skogsväg som slingrar sig fram när Leal helt plötsligt började att stå emot i galoppen och blev väldigt spänd. Vad nu då,tänkte jag och klackade till honom ganska så bestämt,med effekten att det blev en tvärnit så jag höll på att fortsätta framåt själv utan häst...! Väldigt förvånad kravlar jag mig på plats i sadeln igen och får då syn på JÄTTE ÄLGEN HELGA som står typ 15 meter framför oss mitt på vägen. Det var den Leal hade haft koll på och blivit osäker,och osäker blev jag med...Älgen var verkligen enorm och den bara stod där och glodde på oss som om vi var ett ufo...i min värld ska älgar bli jätte rädda för människor och hästar och fly för livet,men inte Helga inte...Så där stod vi alla tre och glodde på varandra...det var Leal som bröt upp från gloendet och började att skrapa med en framhov i marken. Shit,tänkte jag,tänk om Leal förvandlas till en spansk stridshingst (!) och håller på att bli arg på Helga! Tanken tilltalade mig inte alls så jag fick vänt hästen och satte fart på andra hållet,och när jag kika mig bakåt så stod fortfarande Helga och glodde på oss,precis som om hon var upp stoppad!


Vi kom lyckligt hem,men Diva och Corazon red jag på ridbanan. Kände inte för att hälsa på Helga fler gånger idag. Säga vad man vill men det är imponerande djur när man kommer nära dom!!


Nedan,Jacaranda som väntar föl med Romero och Hispano åringen Micki

Av Marie Anderberg - 7 maj 2009 22:31

Morgonen och förmiddagen tillbringa jag på veterinärkliniken...Mortens jakthund fick valpar imorse,5 fina kom,den stackars tiken fortsatte att kämpa på men inga fler valpar syntes. Suck och elände..,in med valpar och mammahund i bilen och iväg till veterinären. Efter en röntgen bild konstatera vi att en valp var kvar och verkade inte till att vilja komma ut. Efter diverse sprutor och undersökningar börja vi överväga ett kejsarsnitt men vid halv 12 bestämde sig även den sista för att komma till världen på ett normalt sätt! PUH! Det var en sliten tik och 6 valpar jag fick med mig hem igen...Nu mår den lilla familjen bara bra!


Nåväl,så långt allt väl men klockan tickade i en rasande fart,ut med hästar i rastgårdar (dom var ganska så upprörda över denna försening) och jag sadlade Diva i strålande solsken,små joggade ner till ridbanan,observerade ett mörkt moln på himlen som jag inte sett tidigare. Upp i sadeln och på bara ett par sekunder så blev det världens regnstorm...! Himla obehagligt och det enda Diva ville var att sno rumpan mot regn och vind...! Skit också tänkte jag,av hästen och små joggade upp till stallet..,sadlade av och vips så var det strålande solsken...!


In och byta om till torra kläder,fångade Corazon,sadlade i strålande solsken,jogga till ridbanan,upp i sadeln,red 5 min och sen kom nästa regnstorm! Aha,tänkte jag denna gången,detta går snabbt över.! Så jag och Corazon stod med rumpan mot regn och vind i en kvart (!) innan jag gav upp och trava i full fart upp till stallet! Både häst och jag var dy blöta och iskalla! In och byta om till torra kläder ännu en gång,för att komma ut i strålande solsken!!!

Då gav jag upp!!! Ingen mer ridning idag!!!

Fick mockat i stallet och kollat beteshästarna sen blev det Spanska kurs (inomhus) istället!!


Nedan,Distinton

Av Marie Anderberg - 6 maj 2009 21:03

Igår kväll blev det betes släpp för ett stort gäng hästar! Vilken lycka,både för dom och mig!! Detta tycker jag är den stora belöningen för att man kämpar på hela vintern...när man ser det stora gänget på gröna ängar! Vi har fortfarande kvar huligangänget av unghingstar/valacker kvar hemma,skulle tro att dom släpps i slutet av veckan. Alla fölstona har vi på bete hemmavid så att vi kan ha full koll medan unga gänget ska ett par kilometer härifrån. Det är i och för sig bra,dom får åka transport dit,så blir alla vana att bli lastade!


Idag fick Smulan sadel på sig för första gången vilket inte bekymrade henne det minsta. Det är en liten fröken som tycker att det mesta är helt ok,bara hon får vara med när det sker något skoj!


Sassi fick prova på att bli riden av en annan ryttare än mig och Tilda,Merete blev den lyckliga "testpiloten" och det fungerade helt fint! Sassi jobba bra och höll sig i skinnet och jag tror att både häst och ryttare var ganska så belåtna!


Diva har också skött sig helt utmärkt och inte hittat på några hyss...,men hon behöver lite mer muskler,lite mindre fett och bättre kondis...så jag får ta det lite lugnt med henne!


Dagen idag har annars bestått av mycket undervisning,eftermiddagen och kvällen har gått åt till det,så jag får försöka få jobbat lite fler hästar här hemma imorgon!


Nedan,Smulan med sadel för första gången

Av Marie Anderberg - 5 maj 2009 19:21

En snäll storebror i Sverige förbarma sig över mig och nu är det bara att köra på bilder igen! Det blir lite skojigare då!


Detta ska ju vara ett stuteri...,men börjar mer att likna en djurpark..hm!


Nedan lite bilder på;Kalvin,mina lamm,grisarna Gullan,Tullan o Nasse och den nya hästen här Diva.

Av Marie Anderberg - 4 maj 2009 21:03

Det har börjat bli en vana att efter en stollig söndagstur så kommer det en högeffektiv måndag som ett litet brev på posten...så också idag! Har hunnit med massor! Tänk om jag varit så här effektiv alla dagar då hade jag fått gjort mycket här i livet!!


Min lilla flock med mamma får och deras lamm har blivit körda ut på ett "riktigt" sommarbete med massor av grönt gräs! För att se att allt gick bra så åkte jag tillsammans med lammen bak i hästsläpet,och vilken lycka när dom blev utsläppta! Här pratar vi skutt och lek!


Smulan var första häst ut på jobb idag,och för första gången så spände jag en gjord runt magen på den lilla tjockisen. Jag tror inte ens att hon märkte det...brydde sig iallafall inte det minsta,hon jobbade på i linan som inget hade hänt! Det blir sadel imorgon! Skulle tro att det går bra,och sen är det bara jag kvar som ska upp..


Diva sadlade jag,lät henne jobba en stund i lina och sen hiva jag mig upp. Det var inga bekymmer alls,hon var lugn och avslappnad så det ska nog gå väldigt bra med henne denna gången också. Och hon är en underbar ridhäst när hon är igång,trots sin storlek rör hon sig lätt och har massor med energi! Och arbetsvilja...!


Corazon blev tredje hästen,och han har börjat att lära sig att flytta sig för skänkeln och jobbar på fint med en hel del tempoväxlingar. Bara positivt där!


Estrella fick en liten skrittur på asfalten och lite trav jobb på ridbanan. Gick som på räls för henne med...


Dagens ridning avslutades när Tilda kom hem och vi tog med oss Leal och Distinton på en rejäl skogstur. Det var populärt! Leal utgick hårt med att dansa dom första 200 meterna i passsage(!!!),han skulle minsann visa Distinton vem som var vackrast,störst och tuffast! Stackars Tinton gick envist och tittade på andra hållet och skyndade på skritt stegen så mycket han kunde...ville inte ha något bråk med den tuffingen...! Men leal lugnade sig och vi hade en fin tur och trötta hästar när vi kom tillbaka! (jag var rätt så mör jag med)!

Mockning av stallet och sen var jag riktigt trött! Sover gott i natt skulle jag tro!

Av Marie Anderberg - 3 maj 2009 21:33

Ja,när man minst anar det så blev vi fler här på gården...Det är det där med söndagar...att ta sig en söndags tur,det är skummelt! Det borde jag veta vid det här laget! Söndagsturen idag gick till en grisfarm som Morten ville göra ett "studiebesök" hos,och vips så blev det tre stycken smågrisar med oss hem i bilen! Gullan,Tullan och Nasse! Förfärligt söta och numera en del av vår gård!


Mina lamm har förresten kommit ut på "bete" på vår gräsmatta...och dom ger mig många glada skratt! Maken till små clowner får man leta efter! Det känns verkligen som vi har ganska så många olika sorters djur nu,det är mycket att hålla rätt på!


Idag blev första arbetspasset med Diva,hon kom igår och fann sig snabbt till rätta,hästar har ett otroligt gott minne! Ingen ridning idag,men hon fick sadel på sig och fick jobba en stund i lina. Allt var ok,så imorgon får det bli ett litet försiktigt jobb på ridbanan.


Estrella och Sassi har blivit ridna idag,båda på ridbanan och båda skötte sig fint! Estrella har börjat att jobba på i traven,stora mjuka svängar och växlingar mellan halt,skritt och trav. Jag gillar henne skarpt!


Leal,Distinton och Corazon jobbade igår,helt ok med det gänget herrar också! Leal har blivit som en dröm att rida..gud vet vad som har hänt med den hästen,bra har det blivit iallafall!!


Småhuliganerna Miguel och Miljonen får vara ute i natt,det går fint! Trots allt så närmar sig betes släppet även här i Sibirien! Anledningen är en liten om möblering i stallet,helt plötsligt så behövde ju smågrisarna någonstans att sova...! och små pojkarna går i en stor fin gräshage och är nog väldigt nöjda med hela arrangemanget!

Av Marie Anderberg - 1 maj 2009 20:13

Idag tog jag och Tilda oss en rejäl uteritt i eftermiddags solen! Och jösses vad fint det är ute i skogen nu...vitsippor i massor och björkarna som precis blivit gröna,tussilago här och var och smältvatten som forsar fram i små vattenfall överallt! och jag tror jag såg minst 10 stycken gula fjärilar...!

Ja,det var en himla fin tur som minst sagt gjorde mig mild i sinnet,Corazon och Sassi var våra turhästar och jag tror dom njöt lika mycket som jag och Tilda!

Vad som var mindre trevligt var att det var en hel del trafik på vår ganska smala asfaltväg och det där med bilister som tar hänsyn är det väldigt ont om här...Jag tycker inte att det känns så tryggt att sitta på unghästar när bilarna blåser förbi i 70 knyck 1,5 meter från hästen... Våra hästar var väldigt hyggliga men det räcker ju att det är något i diket som skrämmer dom så är olyckan framme.. Himla trist att folk inte kan ta hänsyn!


Romeros dambesök har rest hem idag så nu vi får bara hålla tummarna att hon också har blivit dräktig! Romero själv hade blivit rejält halt på ett framben,utan att det syntes något konstigt. Igår kväll när han gick in från sin rastgård gick han helt normalt. SUCK! Misstänker en hovböld men att få tag på vår hovslagare idag visa sig vara helt omöjligt...SUCK igen!


Distinton och jag tog ett rejält arbetspass på ridbanan och Morten var så snäll att han kom ner och filma oss lite. Det är super att kunna sitta och se sig själv i godan ro och vara lite kritisk och leta fel. Så nu vet jag vad jag ska göra ikväll!


Imorgon kommer en till ridningshäst,min gamla favorit,det ska bli skoj! Jag har varit och hälsat på henne och kunde konstatera att hon helt säker kände igen mig! Hon stod och blåste mig länge i ansiktet! Sånt är kul! En månads tid ska vi jobba ihopa denna gången.

Ovido - Quiz & Flashcards