Alla inlägg den 15 maj 2009

Av Marie Anderberg - 15 maj 2009 17:35

Det där med att stona ska föla,det är en sak,när dom tänker göra det,det är en helt annan femma! Med kännar min undersökte jag Jilguerita och konstaterade att det tar nog en vecka till...bestämde mig för att några dagars ledighet var något som jag absolut behövde,satte mig i bilen och körde mot mamma i skåne. När jag precis passerat Uddevalla så ringer Morten och meddelar att Jilguerita har fölat!!! Så mycket för den expertis undersökningen jag gjorde!! Att dessa damer lurar mig!


Allt hade iallafall gått fint med Jilguerita och hennes nyfödda som även det var en liten flicka! Brun med stjärna,pigg som bara den och uppe på benen och åt innan en halvtimme hade gått! Super! Synd bara att jag inte var där!


Lilla Nadja mår stadigt bättre,blir i princip piggare för varje timme som går,och det sista jag såg henne göra innan jag reste var små skutt hon prövade sig på inne boxen.! Hon får pencillin ett par dagar till och sen ska hon också få börja att komma ut igen!


Hovslagaren var där igår och fick skott hingstarna plus Sassi som efterhand börjat att bli lite ömfotad,allra helst om hon gick med på tur i skogen. Det bästa är om dom klarar sig utan skor,men behövs det så behövs det! Diva skulle bli verkad,men det var tyvärr inget hon var så intresserad i....och Diva är både stor och tung! Min stackars hovslagare slet så svetten rann och jag fick lära mig många nya norska svordomar jag aldrig hört förut! Som tur var kom min veterinär inom och skulle kika till Nadja,så han förbarma sig över den stackars hovslagaren och gav Diva lite lugnande så att jobbet gick lite lättare. Inte kul att behöva dopa hästen,men för allas säkerhet var nog det bästa alternativet just då!


Härligt med ett par dagars ledigt,men nu glädjer jag mig till att komma hem och se den nya lilla skönheten!

Ovido - Quiz & Flashcards