Direktlänk till inlägg 5 augusti 2010

Ida,mellan hopp och förtvivlan!

Av Marie Anderberg - 5 augusti 2010 19:29

I det dagliga arbetet här så håller jag på med många olika hästar,och jag rider många hästar per dag. Vad som är så häftigt är att alla dessa hästar är på sitt egne lilla vis,vad som fungerar utmärkt på den ena fungerar sådär på den andra och blir en katastrof på den tredje....och alla dessa olika individerna lär mig något...en del mer,en del mindre.

En häst som verkligen tvingat mig till att tänka till,och det mer än en gång,är lilla Ida. En väldigt söt 6-årig PRE dam som tyvärr kastade sitt föl i vintras,och istället skulle sättas igång som ridhäst nu i sommar. En liten fröken som fått mig att stå som ett frågetecken ibland,svära högt ibland,känna mig som en totalt nybörjare ibland...,men även fått mig till att le dom största belåtna smile som tänkas kan. Helt enkelt en häst som lärt mig mer än vad jag har lärt henne!

Fast jag måste erkänna att vissa dagar har jag varit väldigt nära på att ge mig,helt enkelt inte vetat vad jag skulle hitta på för att få dom enklaste saker till att fungera. Men så nästa dag har det fungerat...och jag och Ida har kämpat vidare!

I dagsläget så tror jag nog att vi trivs lika bra båda 2,jag har kommit på hur jag ska rida henne för att hon skall slappna av och lyssna på sin ryttare. Och nu tycker jag absolut att det är en skojig häst att ta med mig ner på ridbanan,och jag tror nog att hon kommer till att fortsätta sin utbildning av mig!

 
 
Ingen bild

monica

6 augusti 2010 08:12

Hej Marie
Med alla dina unghästar som skall hanteras, ridas in och utbildas, den ena efter den andra.
Handen på hjärtat, hur ofta trillar du egentligen av?
Vilka är lättast? ston, hingsta eller valack?
Är det lättare om dom är 3-år eller 4-år eller 5 osv
Hade varit kul om du på din blogg kunde skriva om dina egna erfarenheter och tankar om unghästar under utbildning och ditt "upplägg"
Hälsn Monica i Lomma

 
Marie

Marie

6 augusti 2010 09:32

Hej Monica!

Ja,jag skriver gärna lite om mina erfarenheter,kul att höra lite om andras med!
Med handen på hjärtat,sen jag kom hit och drog igång med alla dessa oerfarna hästar så har jag bara trillat av 2 gånger! Det beror inte på min enorma skicklighet som rodeo ryttare (hmhm) utan helt enkelt att hästarna har varit otroligt schyssta mot mig,(ta i trä). Tacksam är jag över det,jag har blivit alldeles för gammal för att flyga omkring okontrollerat!
Börjar med mina funderingar i kväll,ska ut och "prova lyckan på några unghästar nu"
Marie

http://lealpre.no

 
Katt

Katt

12 augusti 2010 12:12

Åh, jag tycker att den här hästen är SÅ fin! Har du bestämt dig för att inte sälja henne, eller tolkade jag inlägget fel?

http://catipat.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards