Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Ibland går det inte.....

Av Marie Anderberg - 9 april 2011 14:53

Igår hade vi storm...även med skånska mått mätt. Jag trodde först inte det var så illa utan tog med mig Gepetto ner på ridbanan där  vinden tog i mer och mer för varje minut. Ibland så tror jag att jag är envis så att det kallas för ren dumhet! HAr jag bestämt mig för att rida så skall jag....korkat! ! Iallafall när det är naturkrafterna man skall slåss imot! Gepetto var faktiskt tapper....men när det kom en vit plast stol flygande genom luften med kurs rakt mot oss,då blev han JÄTTE RÄDD och flydde....det positiva med det hela var att jag fick kollat att det finns en nödbroms! Vi stoppade faktiskt ganska så kvickt! Efter det skrittade jag bara ett varv och kastade sedan i handduken. Ingen smart ide att rida...!


Väl hemma igen så visade det sig att bäerna hade tänkt att börja lamma så då blev jag fullt upptagen med det istället! Först kom en liten en,fasligt liten...men så full av liv! uppe på benen och började äta på ett litet kick. En riktig sötnos! Direkt efter blev en annan förstföderska inspirerad och satte igång hon med. Det blev knepigare...en stor unge och en orutinerad mamma...och jag fick rycka in och hjälpa henne. När jättelammet väl var fött blev stackars lilla mamman livrädd för sin egen unge....behövdes en del hjälp där med. Och då kommer en styck lillebror till jättelammet till världen i all hast. Till min stora fasa så andades han väldigt dåligt....var full med fostervatten och slem. Jag gjorde verkligen allt som stod i min makt för att få rensat luftvägarna på den lille...hade telefonkontakt med Petter som gav alla goda råd han bara visste. Den lilles hjärta slutade att slå...det blev en regelrätt hjärt och lung räddning med Petter hojtandes i telefonen. Fick liv i honom igen....men sen tyvärr orkade han inte kämpa mer. Även fast jag gjorde allt som stod i makt för att rädda honom så dog han i min famn. JAg svor,ve och förbannelse.....men,men! ibland går det bara inte....

Lamningen är iallfall i full gång....och nu vill jag INTE mista fler! Det räcker nu!


Idag har det varit ett helt toppen vår väder. Leal,Lucifer och Gepetto har alla fått jobba en stund på ridbanan...och alla har verkligen gjort sitt allra bästa. Helt topp att vara ryttare idag! Men har nu bestämt mig för att låta det vara lördag eftermiddag i ett lugnt tempo och bara njuta solen! . Och passa på mina blivande mammor förstås!!!

 
 
Maria

Maria

9 april 2011 22:21

Känner igen det där med att man kan vara så envis så att det blir ren dumhet.... Samtidigt tycker jag att så länge man kan se det själv, sådär i efterhand, så är det ändå ok. Värre då om man inte ens reflekterar över vad man gjort.

Kan se framför mig hur du kämpar och kämpar för lillens liv... blir alldeles tårögd.. Om inte du kunde rädda honom så kunde ingen. Han fick i alla fall se dig och somna in i dina armar. Han var inte ensam.

Jag längtar till stallet sjukt mycket... kanske för att jag inte har mina stallgrejor att sniffa på. Hoppas på att få tillbaka dem på onsdag...

STOR KRAM!

http://quovadis.bloggplatsen.se

Marie Anderberg

9 april 2011 22:55

Stor kram tillbaka! Hoppas du får dina grejor tillbaka,men chansen för det är väl ganska så stor! Snart onsdag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards