Direktlänk till inlägg 6 april 2011

Det där med hur många.....

Av Marie Anderberg - 6 april 2011 21:14

Det har varit en lite blandad dag idag...där vissa saker tar längre tid än vad man skulle kunna tro. Lamnings säsongen är i full gång...hos vissa! Som vanligt så tillhör jag bara den "väntande skaran"...som kikar på datumen i almenackan....höjer på ögonbrynen...fattar ingenting..och väntar vidare! Detta känns såååå bekant! Har varit med förr,jag! Nåväl,min bä guru Petter bad om hjälp i morse,han var tvungen och åka iväg och en lite bä mamma visade tydliga tecken på att vilja starta lamningen. Jag ryckte ut som lamm mottagare (trevligt jobb,absolut!!) och satte mig och vänta. Enligt ultraljuds pappren skulle mamman ifråga få 3 lamm. Efter bara en halvtimmes väntan kom det två stora,friska lamm,inga bekymmer där inte. Och jag väntade ivrigt på den tredja lille....och väntade...och väntade! Vid lunch tid kom Petter tillbaka...och tog över vakten. Tror att hon fortsatt bara har 2 lamm...vart tog den tredje vägen????

Väl hemma igen så blev det full fart här....Joyita blev första hästen till jobb efter att ha ägnat säkert en halvtimme åt att bara få bort den värsta leran (klister effekt). Ner på ridbanan och fröken var iallafall väldigt duktig....känns som om jag har kommit på knepet med henne. Gör absolut så lite som möjligt....ge ett kommando och sen TID,då funkar det mesta!

Texas blev nästa häst. Han har oxå haft en låååång vintervila och bara gjort en sak sen i oktober tror jag,nämligen ÄTIT! Nu är det däremot dags att sätta igång med vidare utbildning av den unga herren ,måste få igång ridhästarna som skall fortsättas att utbildas,sakta men säkert. Ner på ridbanan med den lätt överviktiga och mycket förånade hästen....och det blev lite lätt jobb i linan. Texas pustade och stånkade,flåsade och såg  lätt ansträngd ut,men verkade till att tycka att hela grejen var ganska så kul iallafall! Det är bra! Några gånger till i linan och sen skall han börja ridas. Kul!

Siste man ut i kväll blev Gepetto.....och det blev så bra! En sådan där stilla vårkväll med kvittrande fåglar och kvälls solen på ridbanan. Hingsten var lugn och avslappnad...jobbade koncentrerat i skritt och trav...med fin framåt anda och med mjukt stöd på handen. Fick verkligen säga till mig själv på skarpen att kliva 

av honom efter 15 min. Kunde fortsatt att glida runt där uppe hela kvällen är jag rädd för...det var lite av en känsla! Ganska så långt ifrån en vilt bockande rodeo häst....DET är bra!

En bild på Texas sen i somras...med Klara på ryggen. Han var fin som 3-åring....och ännu finare nu som 4-åring. Vilken dressyr häst detta kan bli...Texas tillhör Leals första årgång med föl,dock har Texas en fullblods mamma.  

 
 
Maria

Maria

7 april 2011 00:02

Vilken härlig dag du verkar ha haft!
"bä guru"... hmm.. Står det "Petter X, Bä-guru, *telenr*" i telefonkatalogen..? ;)
Vet du var det tredje lammet tog vägen...??

Måste säga att jag är liiite avis på alla ryttare med hyfsat långa ben. När jag sitter på den störste killen i stallet så är det knappt så att jag når nedanför schabraket med skänklarna... :P

Stor kram!

http://quovadis.bloggplatsen.se

Marie Anderberg

7 april 2011 07:53

Petter,min bä guru har jag helt enkelt gett sitt namn för att det är han som i mina ögon är den som är den "kompletta experten" i bä skötsel! Han har sååå många och har sett sååå mycket olika varianter av allting. En trygg stötte pelare för mig,men det funkar nog dåligt på gula sidorna! Det tredje lammet var mest troligt ett fel från ultraljudet,skall höra efter idag.
Längre ben vill jag oxå ha...känner mig ofta ganska så liten på hästar över ponny måttet!
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards