Direktlänk till inlägg 1 april 2011

Utmaning att vara häst skötare...

Av Marie Anderberg - 1 april 2011 19:26

Imorgon,väldigt tidigt,skall Gepetto (4-års hingsten) resa iväg för att bli avels bedömd av spanska domare. Kul har jag tyckt....Gepetto däremot har varit lyckligt ovetande om denna händelse....och har i flera dagar ägnat sig åt rejäla "gyttjebad","lerinpackningar","SPA-behandlingar" eller vad man nu vill kalla det....summan av kardemumman är iallafall glasklar.....hästen är mer än lovligt skitig! Jag hade utan tvekan kunnat ägna timmavis åt att borsta och rykta utan något större resultat än jag hade drabbats av "stenlunga",fått astma eller något liknande. Bara en sak att göra....TVÄTTA det stackars djuret...stående i 1 dm nysnö! Kul??? eller inte??? Gepetto som är en väldigt mild och positiv natur (om än något vimsig) ställde sig väldigt frågande till mitt påhitt! "Tanten" har blivit tokig,såg det ut som han tänkte när duschen började,medan vi vassade runt i snö! Det skall dock sägas att det var varmt och skönt vatten....och efter badet blev det påklädning med diverse täcke för att han inte skulle förvandlas till en is staty! Fina hästen....med stora ögon fann han sig i alla mina påhitt,det är minsann en utmaning att vara häst skötare också när alla natur krafter är emot en!

En som oxå gjorde STORA ögon var Lucifer som ställde sig på första parkett i sin hage för att titta på skådespelet. Såg i ögonvrån att han följde alla mina tilltag med full uppmärksamhet....som om inte han iheller kunde tro sina egna ögon. När jag var färdig med Gepetto kunde jag inte låta bli att retas lite....höll i vattenslangen och ropade på Lucifer....istället för att komma till grinden som han alltid gör så smög han diskret upp till hörnan allra längst bort! Tänkte inte frivilligt delta i detta vansinnet,det förstod jag!

Nåväl,Gepetto är iallafall skinande ren och nu redo för sitt lilla äventyr ute i stora världen imorgon! Jösses vad tiden flyger...kommer ihåg när han kom hit till gården som ett litet spinkigt och osäkert 7-månaders föl....rädd för hela världen...och helt säker på att domedagen var nära! Nu är han en stor och ståtlig hingst....fin som sjutton och genom trevlig!

Tänkte naturligtvis ta lite kort på den skinande herren idag,men det visade att någon i familjen tagit med sig kameran...någonstans...så det blev inte så. Här är ett kort från förra året...sedan dess har han vuxit till sig rejält!  

 
 
Maria

Maria

1 april 2011 21:46

Gissar att det inte blir någon direkt överraskning för vinterbadaren att fara iväg imorgon. Du har ju sett till att förvarna för något stort och ovanligt..! Kan nästan höra "snacket" i stallet - "Såg du vad hon GJORDE?? Det är ju varmare nu och det där vita smälter sakta, men det HÄR är droppen!!". Säkerligen fullt tjatter och skvaller bakom din rygg ;)
Är du säker på att du bor i Norge..? Finland med sin "sauna", riskvistar och bad i isvakar känns mer som rätt forum för dig! ;D
Varm kram - och lycka till!!
Finns det förresten någon särskild anledning att han heter just Gepetto..? Jag tänker direkt på Pinoccio... Samband..?

http://quovadis.bloggplatsen.se

Marie Anderberg

1 april 2011 22:39

Hihi,ja det snackas säkert i stallet nu....och Lucifer som egentligen gillar när det händer något ångrar sig säkert att han inte oxå fick vinterbada...och Gepetto som är en dramakung av hög kaliber slänger med luggen nu...,sätter näsan i vädret och berättar att "vissa" är utvalda...! Angående hans namn så vet jag faktiskt inte...han är född och döpt i Spanien. Jag tänker som du på Pinoccio,men jag vet inte om det är det samma i Spanien.
Stor Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards