Alla inlägg den 1 februari 2009

Av Marie Anderberg - 1 februari 2009 16:16

Söndag,och höga ambitioner..Tilda,min hjälpsamma dotter hade lovat att hjälpa mig att rida några unghästar..dom är inte suttna på sen i høstas och då är det lite käckt att vara två. Planen var färdig,men fy bubblan vad det var kallt ute idag..termometern visa i och för sig bara -12 men lite blåst på det så blev det rätt och slätt skitkallt! Fingrana styvna och tårna domna bort..och ärligt talat så tror jag inte ens med mycket god vilja att vi klarat av att klättra upp på hästarna,vi hade klätt oss som "michelingubbar".

Nåja,en snabb ändring av planen och vi tog oss an lite föl istället..på med grimmor,lyfte hovar,och tog med oss sötnosarna på en liten promenad.Våra avelsston,föl och unghästar lever på lösdrift,ett mycket väl fungerande system,men det gäller att ta tag i småttingarna med jämna mellanrum så att dom inte blir "vildhästar". Idag var dom iallafall väldigt samarbetsvilliga och trippa snällt med i snödrivorna.

Hästarna verkar inte bry sig om kylan alls,våra "ädla"spanska hästar har fått så mycket vinterpäls att en islänning hade varit avundsjuk..!Fölen ser mest ut som små raggiga shetlandsponnyer!Men dom skuttar och leker i snön och ser ytterst välmående ut! Där ser man hur anpassningsbara hästar är!

Värre är det med mig...en skåning i all denna snön..och kylan..! Seriöst så tror jag ofta att snart så fryser jag ihjäl...min familj säger mest att jag är gnällig. Det är jag inte,men kanske inte så anpassningsbar!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards