Alla inlägg den 14 september 2010

Av Marie Anderberg - 14 september 2010 19:51

Ibland så sker det saker med djuren här som jag inte alls förstår mig på....och i detta fallet stod vår veterinär lika frågande som jag. Leon var det denna gången som gjorde oss förbryllade. Leon är en 3-årig hispano arab valack som ingår i unghäst gänget som rids. I fredags morse när jag skulle hämta honom för lite jobb så kunde knappt inte hästen gå.....bakdelen ville inte röra sig.... Jag letade fel både här och var och till slut fann jag det,på insidan av låret på ena bakbenet,så högt upp man kunde komma var en väldigt stor bulle,och den gjorde ONT! Leon var inte speciellt road alls av jag ville se och känna. Teorierna om vad detta var för något var många,allt ifrån ljumskbråck till muskelfäste som släppt. Veterinären kom och hade ungefär lika många teorier han,men vi kom egentligen inte fram till något vettigt förutom att stackars Leon hade hemskt ont och inte ville röra på sig. Något måste göras,och utan att vi hade en enda vettig diagnos så blev det smärtstillande,antiinflammatoriskt och antibiotika. Efter mycket lirkande fick vi installerat en slokörad Leon på box och börja att nogrannt kontrollera om det blev bättre eller sämre. Inte ens det kunde jag bestämma mig för....bullen blev med timmarna betydligt större men något plattare,men hästen hade ont. Medicineringen fortsatte,och igår verkade han betydligt piggare och gick gärna med ut i solen en stund. I morse var han helt frisk igen! Trava omkring med svansen i vädret och inte ett spår av den märkliga "bullen" Den försvann lika hastigt som den kom! Glad för det är både jag och Leon,men jag undrar fortfarande vad det var för något.....och det gör veterinären med!

  Leon,pigg och glad igen efter sin "mystiska" sjukdom!

Ovido - Quiz & Flashcards