Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Marie Anderberg - 9 maj 2011 21:01

Idag har det varit en låååång dag,men vi har hunnit med hur mycket som helst känns det som! Fötterna värker,benen protesterar men ack så nöjd jag är!!! Sammanlagt har 14 (!!!) hästar varit i jobb idag....jag och Ancha har stått på som små illrar.....från början till slut. Inte nog med det....alla hästar har varit duktiga och gjort bra ifrån sig! Fast just nu känner jag att det hade inte varit så lätt att övertala  mig att gå iväg och göra ett jobb med en häst till....


De allra största framstegen gör gänget med 3-åringar. Efter att ha fått vila hela helgen (det har inte vi personalen gjort!!!) så var det dags för andra veckan i deras utbildning idag. Förra veckan var det bara grunderna i lin löpning vi tränade och i slutet av veckan fick några på sig en longeringsgjord. Steg nummer ett att det spänns fast något runt deras mage och rygg. MArokko och Milano var de två som inte brydde sig det minsta om det och fick idag prova att ha sadel på sig under longering. Inte ett ögonbryn höjdes...bägge två uppförde sig som om det det vi alltid hade gjort...att spänna på en sadel. Duktiga hästar! Imorgon blir det några nya som får prova och fortsätter dom att inte tycka något är konstigt så blir det snart dags att börja att sitta på dom. Jag bara precis älskar arbetet med 3-åringarna...något mer tacksamt kan man nog inte hålla på med!


Bland hästarna som skall vidare utbildas så går det oxå över all förväntan....dock är det slut på alla dessa enorma framsteg på kort tid. Nu är det just lite tid allting tar,men kul är det oxå! En som gjorde ett arbete som imponerade på mig i morse var Jarama....,jäklar vad den hästen är fin (om än tjock) när hon börjar att jobba. Och har en personlighet som jag gillar starkt....känslig och försiktig...men ändå cool. Jag är ett Jarama fan!

Lucifer och Joyita fick följa med på uteritt ner till vår sand strand längs Lågen i lördags. Väldigt populärt! Båda två plaskade och lekte i vattnet så att det stänkte ner både mig och ancha rejält...riktiga vatten odjur!

Till min stora glädje så är Gepetto betydligt bättre i sitt ben och skrittar nu nästan helt rent! Han har fått gå två stycken 10 minuters skritt promenader igår och idag. Fina pojken skrittar så prydligt brevid min sida fastän han har haft boxvila i en vecka och hela gården är fylld med brunstiga ston! Han imponerar på mig! Hoppas att han snart är helt bra igen!

En bild på Micki tagen i höstas när han lekte med Gepetto i hagen. Nu är han i full färd att utbildas som ridhäst....och sköter sig helt utmärkt! En riktig snygging som dessutom rör sig väldigt bra!  

Ovido - Quiz & Flashcards