Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Marie Anderberg - 5 januari 2011 17:24

I går kväll satt jag ganska länge i telefon med en dam (mycket trevlig sådan) som var på utkik efter en spansk häst som sin nya blivande ridhäst. Denna nya häst skulle absolut vara en hingst alternativt valack och det är ju absolut inget fel i det..,men döm om förvåning när damen som förklaring till detta val berättade för mig att dom spanska PRE damerna inte ägnade sig så väl till ridhästar. - varför inte det, undrade jag lite nyfiket. Nä,av någon mystisk orsak så blev hingstar/valacker väldigt ridbara...medans damerna var totalt hopplösa...,så hopplösa att dom inte ens  blev ridna i sitt hemland Spanien!! Och hade aldrig blivit...under hela rasens historia...och då måste det vara RIKTIGT illa! Jag försökte förklara att det nog inte hade så väldigt mycket med damernas ridbarhet att göra....utan mest med traditioner! Spanjorerna rider mest hingstar,javisst,och det har dom gjort länge. Stona har använts till avel och rids sällan in,men något fel på dom är det absolut inte! Här i kalla Norden har vi en helt annan tradition om att väldigt gärna rida på ston,men så förfärligt många hingstar hittar man inte ute i ridstallarna,men visst kan man rida hingstarna för den skull! Under min tid här i Norge har jag ridit in ett antal PRE damer,och det är helt utmärkta ridhästar! Inte hopplösa på något vis i världen! Så lätt det är att missförstå och missuppfatta saker! Härmed får jag slå ett slag för PRE damerna som helt lysande ridhästar!

  Estrella,en av dom mest talangfulla hästar jag ridit in. Helt fantastisk på alla sätt man bara kan tänka sig!

  Hon är en häst som bara ger en lycko känsla i sadeln,allt är så lätt!

  Smulan,som en liten gummiboll!

  Ita,ett litet energi knippe!

  Joyita,mäktig som en hingst!

  Jarama,känslig och lyhörd som få!

Jag kunde gjort listan längre,FANTASTISKA ridhästar allihopa!

Idag har det pytsat ner snö från himlen hela dagen,och skall man tro på meterologerna blir det likadant imorgon. Hästarna blir blöta och då oxå kalla...inget vidare. Jag har tillbringat dagen i stallet,först pyssel med hingstarna och när dom fick komma ut och lufta sig så tog jag in lite unghästar och föl att dona med. Så trots snö oväder har vi haft det ganska så mysigt i stallet,jag och hästarna!

Ovido - Quiz & Flashcards