Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Kan det inte sluta att snöa???

Av Marie Anderberg - 17 februari 2011 17:40

I skrivande stund har det snöat i 3 dygn i sträck,det bara pyttsar ner från himlen och jag har liksom fått nog! Alla elstaket som jag med stor möda och besvär skottade rena från snö är försvunna igen. Och jag vet att till 100 % säkerhet att hingstarna och små huliganerna smäller trådarna om det inte är ström som går fram. Och då kommer nästa inte favorit arbete,att laga staketet. Och varje år så säger jag att detta är sista vintern som det skall vara ett sånt system...men nu är jag väldigt bestämd,detta ÄR sista vintern som jag gräver efter staket!

En ny häst har varit på ridlistan denna veckan,Leon. Det är tänkt att han skall provridas till helgen och jag vill gärna ha suttit några gånger själv på honom först eftersom han inte är riden alls sen i början på November. Lilla hästen har nog tyckt att mitt val av väder verkar lite märkligt när jag gett mig ut i snö ovädret med honom. Men han är av en positiv och förlåtande natur och har snällt plumsat rundor i snön med mig på ryggen.

Imorgon är det jobb med bä djuren som gäller. Dags för ultraljud av dom blivande mammorna för att kolla hur många lamm som tänker anlända till våren. Lustigt nog så tackade jag nej denna gången,tänkte att det var väldigt mycket jobb för ett osäkert resultat. Men nu har jag istället blivit "inhyrd" som assistent till Petter (min mentor när det gäller bä djur) och skall ultraljudas hans istället. Jag tyckte att det var mycket jobb med mina 30,Petter har ca 150 (!) så jag tror nog att dan går åt till det! Men skall det ändå snöa så.....

  Mycket snö har vi...och mer kommer från himlen,suck!

 
 
Ingen bild

monica

18 februari 2011 08:57

Hej Marie
dom där bädjuren, har dom någon sorts nummermärkning i örat, en liten bricka som kor ibland har? eller halsband eller nått?
Jag förstår att du möjligen på dina 30 st vet vilket som är vilket får, men det faller ju direkt när man har 150 st!!!
När dom sen är ultraljudade är det då en sprayflaska med typ lila färg som gäller för kollade mammor? eller går de in i ny hage?
Passar ni på att avmaska alla djuren nu också eller får ni börja om med insamlande och urskiljande en gång till framåt våren?
Jag kan se hela aktiviteten framför mej med både snön och kylan som lite extra "krydda" den dagen.
-det hade nog varit rätt kul att som åskådare inspektera denna begivenhet (sittande i en varm bil intagande lite medhavt tilltugg typ kakor och chips och coca-cola nästan som på bio faktiskt)
Hälsn Monica

Marie Anderberg

18 februari 2011 13:01

Hej Monica!
Principen är att varje bäa har en nummerbricka i örat,just för att kunna hålla rätt på dom. Bäerna samlas ihop i en stor flock,fångas ett och ett djur och ultraljudas. Det förs noggrannt protokoll på djur nummer och antal bebisar + att dom färg märks med färg efter antal lamm. Sedan skickas dom iväg till en ny inhägnad så man slipper fånga samma alltför många gånger. Innan lamningen kommer hela gänget att fångas minst två gånger till,en för klippning och en för avmaskning/vaccinering. Lite av ett jobb...Håller med dig om att det säkert är väldigt underhållande att vara åskådare,fastän dom inte är sååå stora så väger varje ca 80 kg och är halv vilda och direkt ouppfostrade! Dock skulle jag vilja ha en annan huvudrolls innehavare än mig själv! Idag allra helst...när skrattsalvorna duggade tätt! Skriver mer om det sen!
Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Anderberg - 20 september 2013 21:15

Efter en ganska så hektisk period när det har haft en förmåga att gå i ett högt tempo de allra flesta dagar så ser jag nu fram emot en fri helg! Av erfarenhet vet jag att enda sättet att bli ledig på riktigt är att resa härifrån och så ska det bli nu...

Av Marie Anderberg - 18 september 2013 20:44


Ja,i dag har jag haft fullt upp med att rida. Efter flera dagars regn blev det iallafall liiite sol idag och då gäller det att passa på......5 hästar har jag hunnit med att jobba idag. Där går gränsen,det känns tydligt nu i kroppen. Men alla hästarna...

Av Marie Anderberg - 16 september 2013 19:32

Vi har haft ett väderomslag....,ett rejält sådant....och inte till det bättre precis. Från att vara t-shirts temperaturer på eftermiddagarna blev det kallt höstregn,både idag och igår. Hästarna var pladaskvåta och såg lite småfrusna ut idag på sina b...

Av Marie Anderberg - 15 september 2013 08:40

Igår var det dressyrträning som stod med på programmet. Jag fick en förfrågan innan i veckan om jag ville komma och lite hastigt och lustigt slängde jag mig på. In i det sista var jag tveksam vilken häst som skulle få följa med....det finns några att...

Av Marie Anderberg - 12 september 2013 20:34

Just nu måste jag erkänna att jag är väldigt sugen på att ta en tur till sköna Sverige land. Ja,inte bara en vanlig tur utan tillsammans med några hästar till PRE championatet på Strömsholm i Oktober! Tyvärr så blev det inget championat i Norge i år ...

Ovido - Quiz & Flashcards